tisdag 1 februari 2011

GIFF 2011: Essential Killing (2010) / 3 Backyards (2010)


Det är måndag och jag ser min första film på festivalen. Essential Killing handlar om en man i Afghanistan som blir gripen och bortförd av amerikansk militär efter han dödat 3 soldater. Han transporteras under hemligstämplade former till Östeuropa där han lyckas fly. Imponerande att en film med så lite dialog kan vara så intressant. Vincent Gallo i huvudrollen där han skötter sig felfritt. Rekommenderas!

Efter filmen bar det av till jobbet i några timmar. Vid niotiden möte jag upp brorsan för att köra ett pilsnerfilmquiz. Det gick sådär. Bröderna H kammade in 5 av 13 möjliga poäng. Efter quizet och ett par öl senare gick vi över till Draken för att kolla in nästa film.


3 Backyards. Helt klart en kandidat jag tror kommer stå sig till sämsta film jag ser under festivalen. Och jag har minst 13 filmer kvar. Ful digital look. Fula (digitala?) inzoomningar. Skitjobbigt, fult soundtrack. Ointressant story. Eller knappt någon story alls egentligen. Jävla amerikansk pretto-indie-skit utan charm alls. Skräp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar